Reklame

Køb en virksomhed online

Vi gør det hele tiden. Køber noget, andre har forberedt eller bygget. Vi køber mad, andre har tilberedt. Bøger, andre har skrevet. Huse, andre har bygget. Hvorfor ikke også købe en virksomhed, en anden har startet op?

Sådan køber du en virksomhed online

Der er flere sider, som håndterer køb og salg af virksomheder online. Saxis.dk er et populært mødested for små og mellemstore virksomheder, som overvejer køb eller salg. Her kan du oprette en køber profil og få besked, hver gang en virksomhed matcher dig.

Saxis.dk rummer både online virksomheder og fysiske butikker. Med deres avancerede filtrering, kan du både lade dig inspirere og finde præcis den virksomhed, som matcher dine iværksætterdrømme.

Det skal du være opmærksom på, når du køber en virksomhed

Er du stormforelsket i en virksomhedsidé, er det let at blive forført. Men inden du langer pengene over disken, er det en god idé at se den nye virksomhed efter i sømmene. Husk at du sammen med rettighederne også overtager virksomhedens forpligtelser.

Måske kender du udtrykket: due diligence. På dansk: rettidig omhu.

I forbindelse med køb og salg af virksomheder dækker begrebet ’due diligence’ over en grundig gennemgang af sælgerens regnskaber og juridiske forpligtelser. Det bør være standard ved enhver virksomhedsoverdragelse.

Er du i tvivl, kan du få professionel råd og vejledning om køb og salg af virksomheder hos en erhvervsadvokat.

Det kan være fristende at fokusere på virksomheder, der står til økonomisk opdrift, men husk at du også skal kunne se dig selv føre virksomheden videre på en troværdig måde. Den virksomhed du overtager, skal passe ind i din forretningsplan og det, du ellers har gang i.

Måske er det lige præcis din kombination af aktiviteter og kompetencer, der giver virksomheden nyt liv.

Fordele ved at overtage en eksisterende virksomhed

Du får et par konkrete forspring, ved at overtage en eksisterende virksomhed, frem for at starte op fra bunden.

Til at begynde med kan det være svært at finde det rette hul i markedet. Hvis din iværksætteridé har synergi med en virksomhed, som allerede er godt i gang – og til salg – er det værd at overveje, om du skal hoppe med på det tog.

På den måde er du et skridt foran fra dag 1.

Din nye virksomhed ligger måske allerede godt på Google. Tidligere kunder har måske skrevet gode anbefalinger. Du har sikkert en del brand awareness at bygge videre på med det samme. Du slipper ikke for at bruge tid og penge på markedsføring, men du ligger lunt i svinget, hvis du overtager en virksomhed med et godt omdømme.

Det samme gælder kundekartoteket, som du i udgangspunktet overtager. Kunderne skal selvfølgelig fastholdes og det sker ikke uden en konkret indsats fra din side. Du er trods alt den nye butikschef og de gamle kunder vil helt sikkert lige se dig an, inden de læner sig tilbage og fortsætter de indgroede købsvaner. Men hvis du formår at vinde de eksisterende kunder, vil du opleve at de også begynder at tiltrække nye kunder for dig.

E-shops
Logo